.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
انتقاد شدید اقتصاددان حامی دولت از وضعیت سرمایه گذاری

یک اقتصاددان حامی دولت با انتقاد شدیدی از وضعیت اقتصادی کشور عنوان کرد: «می‌توانیم هزار سال به همین شیوه دویست برنامه پنج ساله بنویسیم و دائم همین احکام را در آنها تکرار کنیم و بعد هم همین وضعیت را شاهد باشیم.»

جمشید پژویان رییس شورای رقابت و استاد دانشگاه در همایش بررسی برنامه پنجم توسعه گفت: «با این همه ناکارآمدی و دخالت نابجای دولت در اقتصاد هیچ بخش خصوصی عاقلی به سرمایه‌گذاری در این فضای اقتصادی رغبت نمی‌کند و طبیعتا رشد سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی نیز در این اقتصاد قابل مشاهده نیست و ما با روند کاهش سرمایه‌گذاری مواجه هستیم.»

این اقتصاددان ادامه داد: «گفته می‌شود که دولت هشتاد درصد سهم اقتصاد کشور را در اختیار دارد این در حالی است که دولت هشتاد درصد از سهم صنایع موجود در کشور را در اختیار دارد و از آنجا که حضورش ناکارآمد است صنایع را به چنین وضعی دچار کرده و با دخالت‌های بی‌جا در سایر بخش‌ها کار بخش‌های دیگر اقتصاد را نیز مختل كرده است.»

وی با بیان این که نقطه ضعف اقتصاد ایران همان ناکارآمدی تاریخی دولت‌ها است ادامه داد: «چه شده که کشوری با این همه ثروت و منابع طبیعی و نیروی انسانی و میزان دسترسی به تکنولوژی در قعر جدول کشورها دست و پا می‌زند.»

این استاد دانشگاه اضافه کرد: «می‌توانیم هزار سال به همین شیوه دویست برنامه پنج ساله بنویسیم و دائم همین احکام را در آنها تکرار کنیم و بعد هم همین وضعیت را شاهد باشیم. ما مشکل‌مان به آغاز دوران صنعتی شدن بر می‌گردد؛ چرا که از آغاز دوران صنعتی شدن ما با حضور جدی دولت مواجه بودیم. این دولت بود که صنعت را به کشور آورد. با دخالت در سایر بخش‌ها نیز مشکلاتی ایجاد کرد و از سوی دیگر نظام تامین اجتماعی و قانون کار ناکارآمد مشکلات دیگری را ایجاد می‌کند. »

رییس شورای با بیان این که همین روند اشتباه سبب شده است تکنولوژی انرژی بر و ناکارآمد صنایع با بهره‌وری پایین شکل بگیرد و از مصرف کننده در اين بازار حمایتی نشود اضافه کرد: «نظام بانکی مخدوش و ناکارآمد و تخصیص اعتبار نادرست و ساختارهای ناکارآمد و ... همه این وضعیت را به وجود آورده است.»

وی با انتقاد از نظام مالیاتی کشور اظهار داشت: «با این نظام مالیاتی ناکارآمد منابع کمیاب به کار گرفته نمی‌شود و تمایل سرمایه‌گذاری در بخش‌خصوصی وجود ندارد.» رئیس شورای رقابت در ادامه افزایش بهره‌وری و سرمایه گذاری با تکنولوژی بهتر و کارگری با بهره‌وری بالا را از ظرفیتهای موجود در کشور عنوان کرد و گفت: «این اقدام در سمت دیگر دنیا نیز با همین منابعی که ما داریم انجام می‌شود و مورد تشویق نیز قرار می‌گیرد.»

پژویان با تاکید بر اینکه قانون حمایت از مصرف کننده باید به شورای رقابت متصل شود، گفت: «بدین واسطه هم حق و حقوق مصرف کننده به دست می‌آید و هم فضا از انحصار عده‌ای خارج می‌شود.»

او با اشاره به این‌که بسیاری از کشورها نظیر مالزی و ترکیه توانسته‌اند با برنامه‌ریزی به موقعیتی بهتر دست یابند گفت: «بهتر است بروید ببینید اینها چطور برنامه‌ریزی می‌کنند و ما چه می‌کنیم. آنها نقشه راه تعیین می‌کنند و تنها به اعلام اهداف کلی بسنده نمی‌کنند. در ضمن برنامه‌ریزی به شیوه‌ای که ما انجام می‌دهيم در این کشورها معنا و مفهومی ندارد.»

پژویان در توضیح این مطلب افزود: «بعد از جنگ جهانی دوم این شیوه برنامه‌ریزی فقط 10 سال دوام آورد و بعد از میان رفت. تنها هند بود که در این مسیر پافشاری کرد و بعد هم ما که البته همیشه بر تکرار اشتباهاتمان اصرار داریم. جالب اینجاست که این همه برنامه ریخته‌ایم و هیچگاه هم به هیچ کدام از اهداف و اعداد و ارقام تعیین شده در آنها دست نیافته‌ایم اما همچنان با جدیت این مسیر را ادامه می‌دهیم.»

او با شاره به این که اصلاح قانون تامین اجتماعی به منظور افزایش بهره‌وری نیروی کار الزامی است، گفت: «این نیروی کار همان نیروی کاری است که وقتی سوار هواپیما می‌شود و به آمریکا و ژاپن می‌رود می‌تواند با آنها برابری کند و رقابت كند. کارآفرین ایرانی می‌تواند چنان در بازار آمریکا و ژاپن کار کند که تعطیلات نوروز را جشن بگیرد و تعطیل كند و کسی معترض وی نشود چرا که این قدر قدرت سرمایه‌گذاری و بهره‌وریش بالاست.»

او که با کمبود وقت برای ارائه بقیه سخنانش مواجه بود با اعلام این که برای هدفمندي یارانه‌ها باید به هدف غایی توجه داشت، گفت: «هدف اصلی از این کار سرمایه‌گذاری مجدد است. بعضی‌ها از افزایش نرخ تورم ابراز نگرانی می‌کنند در حالی که ما نباید برای تورم نگران باشیم بلکه باید نگران حجم اعتباراتی باشیم که باید به حدی رشد کند تا امکان سرمایه‌گذاری مجدد فراهم شود. در بسته پولی باید کنترل تورم و تامین منابع برای سرمایه گذاری مجدد با هم دیده شود.»


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.098 seconds.